De bestedingen aan Out of Home (OOH) zijn in het eerste kwartaal van 2021 wederom gedaald. Dat blijkt uit cijfers van organisatie Outreach. Bij een budget van 22,6 miljoen euro bedroeg de afname 40 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2020. Dat was voor het grootste deel nog een kwartaal zonder coronamaatregelen.
Bij digital was de daling van 26 procent minder dan bij de traditionele vormen van OOH waar 47 procent werd ingeleverd ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Het aandeel van digital nam hierdoor toe van 34 naar 42 procent. Dit is het hoogst gemeten aandeel ooit voor DOOH in Nederland.
Met de cijfers van het eerste kwartaal van 2021 kan de balans van een heel coronajaar worden opgemaakt voor de OOH-markt. Doordat mensen thuis moeste werken, bleef de vraag naar buitenreclame achter
De schade als gevolg van de maatregelen is een daling van de bestedingen van 40 procent. Dit geldt zowel voor traditionele OOH als digitale OOH. In totaal daalde het budget met 83 miljoen naar 123,4 miljoen in de periode Q2 2020 – Q1 2021. Traditioneel leverde in het coronajaar 53 miljoen in en digital ruim 30 miljoen.
De verwachting is dat met de versoepelingen rond de coronamaatregelen en het oplopende vaccinatietempo het herstel van de OOH-markt snel zal beginnen. In de loop van het tweede kwartaal zal de daling worden omgebogen naar een groei ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waarbinnen digital verder zal toenemen in aandeel.
In het VK staat dat digitale aandeel inmiddels op 59% (gemeten over heel 2020). Zover is het in Nederland nog niet.
Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?
Neem contact met ons op; we kijken samen graag naar de mogelijkheden!Contact